foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

+48 77 406 89 25
sekretariat@zsprudnik.pl
Szybki kontakt



Wojewódzki dzień lekkiego tornistra - 24 stycznia 2014 r.
Tornistry dzieci wciąż są niestety zbyt ciężkie. Wypakowane po brzegi podręcznikami, ćwiczeniami, zeszytami, przyborami, pojemnikiem na kanapki i innymi "niezbędnymi rzeczami". Nasi uczniowie na plecach dźwigają zbyt dużo. Jak oszczędzić dziecku problemów z kręgosłupem?


Warto mówić o tym problemie i przypominać podczas różnorodnych kampanii i akcji. Jedną z nich jest Wojewódzki dzień lekkiego tornistra organizowany przez Opolskiego Kuratora Oświaty. Do udziału w Wojewódzkim dniu lekkiego tornistra- 24 stycznia 2014 r., realizowanego w ramach programu " Rok Szkoły w Ruchu" przystąpili uczniowie klasy III a Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Prudniku aktywnie włączając się do akcji. Działania realizowane w dniu dzisiejszym wpisują się w zakres zadań ogólnopolskiej Akcji "Ćwiczyć każdy może". Dzień lekkiego tornistra jest również jednym z elementów " programu przeciwdziałania wadom postawy ciała u dzieci i młodzieży w województwie opolskim".

W ramach tego dnia zostały przeprowadzone pogadanki oraz instruktaż na temat racjonalnego pakowania i kontrolowania właściwego użytkowania tornistrów według zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego. Waga nie przekraczająca 10 do 15 proc. masy ciała ucznia, rozłożony symetrycznie ciężar i równe szelki to niektóre z zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego, dotyczące właściwego wyboru tornistra. Wszystkie zalecenia zostały omówione z uczniami i przekazane w formie pisemnej rodzicom. W dniu dzisiejszym szczególną uwagę uczniów zwróciłam na "mądre rozkładanie ciężaru", tzn.ciężkie podręczniki powinny znaleźć się w przegródce najbliżej pleców, ponieważ ciężar rozłoży się optymalnie na całe plecy. Lżejsze rzeczy, na przykład zeszyty czy piórnik należy włożyć do przednich przegródek. Jeśli tornistry posiadają boczne kieszenie, powinny być one równomiernie obciążone. Bardzo ważne jest, żeby prawidłowo czyli równo ustawić ramiona tornistra. Tornister powinien przylegać do pleców i kończyć się na wysokości ramion.

Godnym podkreślenia był również sposób regulacji. Jeśli ramiona tornistra będą za długie, dolna krawędź może wrzynać się w plecy i pogłębiać lordozę, a jeśli za krótkie, dziecko będzie się garbić, co może spowodować napięcia mięśniowe i bóle karku.Dziecko powinno też zawsze nosić tornister na dwóch szelkach, aby bardziej nie obciążać jednego ramienia.

Spore zainteresowanie uczniów wzbudziło ważenie tornistrów oraz wzajemne regulowanie długości szelek i ustawianie właściwej pozycji tornistra na plecach kolegi. Najcięższy tornister w klasie ważył 6,5 kg, a najlżejszy 4 kg. Dzień zakończyła gra dydaktyczna "Lekki jak Twój tornister", dzięki której uczniowie mogli zapoznać się ze sposobami na poprawne zapakowanie tornistra. Najmłodsi nauczyli się, jak utrzymywać porządek i uniknąć niepotrzebnego ciężaru, a rodzice na pewno zainwestują w dobry i lekki tornister oraz zadbają o kontrolowanie zawartości tornistrów swoich pociech, aby zapobiec zabieraniu do szkoły zbędnych rzeczy.

organizator Iwona Siembida


więcej zdjęć - kliknij miniaturę 
autorem zdjęć jest p. Iwona Siembida



Copyright © 2019 Copyright Zespół Szkół w Prudniku Rights Reserved.