Drodzy Rodzice
Serdecznie zapraszamy na zebranie w dniu 13 grudnia 2018 r o godzinie 17.00 w salach lekcyjnych z wychowawcami.
16.45 zapraszamy na koncert kolęd przygotowany przez uczniów i panią Mariannę Krzywdę.
Logopeda radzi!
Rodzice- pamiętajcie!
Nie wymagajcie zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo. Tworzymy u dziecka w ten sposób błędne nawyki artykulacyjne, trudne do zlikwidowania.
Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać, a nie robi tego, zasięgnijmy porady logopedy. Nie opierajmy się wyłącznie na niezbyt fachowych pod tym względem diagnozach lekarskich.
Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne. Do dziecka mówcie powoli, wyraźnie. Należy unikać języka dziecinnego (spieszczania) w trakcie rozmowy z dzieckiem.
Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. W przypadku, gdy brak takiej reakcji, można podejrzewać NIEDOSŁUCH. Konieczna jest wtedy kontrola lekarska.
Nie zaniedbujcie chorób uszu, gdyż nie leczone mogą powodować niedosłuch.
Nie gaście naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagę, lecz słuchajcie uważnie wypowiedzi, zadawajcie dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.
Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie, oglądanie wspólne filmów i rozmawianie na ich temat.
Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy.
Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie , naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Prowadzi to często do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.
Z troską o Wasze Dzieci
Logopeda Małgorzata Górska
Drodzy rodzice
Przypominamy o spotkaniu z wychowawcami poszczególnych klas. Zebranie odbędzie się 08 listopada o godzinie 17.00
zapraszamy serdecznie
21 września klasy III i IIb wzięły udział w akcji ,,Sprzątanie Świata" zorganizowanej przez Nadleśnictwo Prudnik, Lasy Państwowe. Uczniowie wraz z wychowawczyniami aktywnie włączyli się w oczyszczanie lasu, cała akcja uwieńczona została ogniskiem na ,,Bażantarni". Pan Rafał Kasza zwrócił się także z prośbą o zbiórkę żołędzi dla Nyskiego Pogotowia Opiekuńczo-Adopcyjnego dla Zwierząt. W ośrodku tym przebywają obecnie 4 sarenki, jest to ich przysmak. W ciągu kilku dni dzieci z klas I-III zebrały 6 kartonów dębowych owoców, które zostały dostarczone do ośrodka w Nysie.
26 WRZEŚNIA (ŚRODA) ODBĘDZIE SIĘ ZEBRANIE Z RODZICAMI. O GODZINIE 17.00 SPOTKANIE OGÓLNE NA AULI, NASTĘPNIE W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH Z WYCHOWAWCAMI.
ZAPRASZAMY SERDECZNIE
Rozpoczęcie roku szkolnego 2018/2019
Poniedziałek 03.09.2018r.
9:00 PG 2, VII, VIII
10:00 IV, V, VI
11:00 I – III
LOGOPEDA RADZI!
SMOCZEK A WADY WYMOWY
Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też funkcje „usypiacza” lub „pocieszacza”. Lecz czy smoczek faktycznie jest najlepszym przyjacielem malucha?
Po pierwszym roku życia zmienia się powoli technika połykania przez dziecko, głównie ze względu na zmianę konsystencji pokarmu i sposobu ich podania (spijanie z łyżeczki, przeżuwanie, gryzienie skórki chleba itp.). Zanika więc potrzeba i odruch ssania. To dobry czas, na odstawienie smoczka.
Dlaczego?
Zbyt długie ssanie smoczka lub karmienie z butelki (przecież to nic innego jak „przedłużony” smoczek!) utrudnia docieranie języka do podniebienia, czyli do miejsca, które jest naturalną dla niego pozycją. Język dociskany jest przez smoczek do dołu jamy ustnej, a napotykając przeszkodę – przemieszcza się w jedyne wolne miejsce, czyli do przodu. Stąd już tylko krok do nawyku wysuwania języka między zęby podczas mówienia, a jest to nic innego, jak seplenienie międzyzębowe. Brak pionizacji języka prowadzi więc do wadliwych realizacji głosek dziąsłowych, tj. sz, ż, cz, dż, r, l oraz do nieprawidłowych realizacji głosek szeregu syczącego: s, z, c, dz – które zamiast zębowo, są wymawiane interdentalnie ( międzyzębowo).
Często temu zjawisku towarzyszą wady zgryzu, takie jak: zgryz otwarty (brak możliwości zwierania zębów dolnych z górnymi), tyłozgryz (cofnięcie się żuchwy w stosunku do górnej szczęki), zwężenie szczęk czy krzywy zgryz (wysunięcie zębów górnych do przodu). Wady te również wpływają negatywnie na wymowę: głoski są zniekształcone
i wadliwie artykułowane.
Zakończyć przygodę ze smoczkiem wcale nie jest tak trudno. Można poprzekłuwać go igłą lub odciąć mu końcówkę – smoczek straci swoją atrakcyjność, nie będzie się już tak dobrze ssał. Dzieci lubią rytuały – kolejnym sposobem więc może być uroczyste pożegnanie smoczka przez malucha. W nagrodę dostaje on przytulankę, która to od teraz będzie przyjacielem do usypiania i strażnikiem snów dziecka.
A Wy jak odzwyczajaliście swoje pociechy od ssania smoczka?
Pozdrawiam i życzę cudownych wakacji !!!
logopeda Małgorzata Górska
W związku z obchodami 100 rocznicy Niepodległości Polski w ostatnich dniach realizowane były zadania pt.,,Nasze symbole narodowe-prace artystyczne w barwach narodowych". Uczniowie klas młodszych wraz z wychowawczyniami stworzyli wystawę pod hasłem "100 godeł na 100-lecie Niepodległości Polski", korytarze zostały ozdobione pracami plastycznymi ,,Nasza ojczyzna", a okna szkolne udekorowano biało-czerwonymi flagami. Ponadto na boisku szkolnym dzieci w biało-czerwonych strojach utworzyły jedną flagę narodową. W tych dniach na zajęciach dominowały treści patriotyczne.
Święto Flagi i Konstytucja 3v Maja to wydarzenia do których przygotowujemy się już od jakiegoś czasu. Od kilku dni w naszej szkole dominują barwy białe i czerwone.
![]() |
![]() |
Strona 1 z 2